Begeistring kan oppleves som en kombinasjon av «mening», «mestring» og «moro». De vi omtaler som begeistrede ser ofte mening i det de gjør, mestrer det godt og har det moro med det de gjør. De fremstår som ressurssterke. Slike mennesker er å foretrekke både som ledere, kolleger, kunder, venner, familie, naboer og, medmennesker.
Begeistring er en kombinasjon av følelser som bor i oss alle. Vi er selvsagt forskjellige og vår attityde, adferd og autonomi er drivende for våre forventninger og innfrielse av disse.
Du kjenner sikkert noen som fremstår som utpreget begeistret. Disse har ofte en naturlig og mild form for autoritet, er synlige og skaper verdier.
Alt for mange virksomheter går glipp av store verdier fordi de rett og slett mangler innsikt i hva som lokker frem begeistring hos de ansatte. Suksess skapes av begeistring og et inderlig ønske om å oppnå noe.
Det er (minst) 5 åpenbare muligheter som er direkte relatert til begeistring og som er tilgjengelig for alle virksomheter:
Begeistring er den sterkeste ressursen i ethvert fellesskap.
Alle som oppnår suksess fremstår med begeistring.
Begeistrede ledere og medarbeidere skaper begeistrede relasjoner og kunder.
Begeistrede ledere og medarbeidere har høy livskvalitet og gjør godt for omgivelsene.
Begeistring er smittsomt.
I en virksomhet med inspirerende ledere og engasjerte medarbeidere har begeistringen et godt fotfeste.
Begeistring kan med fordel utvikles som en del av virksomhetens kultur. Her er det litt om utvikling av virksomhetskultur.
Resultatet er et fellesskap preget av engasjement, fremdrift og verdiskaping.
ABC Organisasjonsutvikling bidrar til varig verdiskapning gjennom begeistring. Resultater skapes gjennom forbedringsprosesser for ledere og medarbeidere.
Når starter realiseringen av deres forbedringspotensial?