Det er de ansattes evner og drive som skaper resultater. Med rett kompetanse og vilje til å omsette denne vil enhver ansatt bidra maksimalt til virksomheten. Både ledere og medarbeidere sitter på en «gullgruve» dere forvalter. Denne forvaltningen holder dessverre ikke. Det som skaper ekstraordinære resultater er å identifisere hva som er nøkkelkvalifikasjoner, forvalte disse, utvikle disse og omsette dem. Alt for mange virksomheter forvalter seg i hjel.
De aller fleste virksomheter underpresterer i forhold til hva de har kapasitet til. Det gjelder sannsynligvis også din virksomhet. Dette er du sikkert klar over. Hva om dere faktisk jobbet litt smartere? Hva om dere tillater dere selv å skape ekstraordinære resultater? Hva om alle ansatte bidrar litt til? Hva om dere kaster bort mindre tid på unyttig forvaltning og tunge prosesser?
Gjør en vareopptelling og se hva som ligger i kulturen og verdiene dere omsetter. Gjør en erkjennelse på hvilke endringer dere og markedet har vært i gjennom de siste årene. Legg endringsprosesser til side og gjør forbedringsprosesser i stedet. I disse ligger nemlig en målsetning og et definert resultat som skal oppnås. Se så hvor dere er i dag i forhold til hvor dere ønsker å være. Lag handlingsplaner for hver enkelt og definer hva de kan bidra med til fellesskapet.
John F. Kennedy sa i 1961: «Jeg mener at denne nasjonen bør forplikte seg til, før tiåret er omme, å lande et menneske på Månen og returnere det trygt igjen til Jorden.»
I løpet av minutter tildeler presidenten sitt land den største utfordring et statsoverhode noen gang har gitt i fredstid. De nådde dette målet med Apollo 11 den 20. juli 1969. Kennedy ble som kjent myrdet i 63 og fikk aldri ta del i æren av å vinne romkappløpet. Han inspirerte og overbeviste sine landsmenn at dette var mulig. Uten hans tale i 61 ville dette aldri skjedd og dette skal han fortsatt roses for. Imidlertid var det tusenvis av kompetente amerikanere involvert i prosessen.
Poenget er at de sammen skapte det ekstraordinære resultatet. De skapte radikale forbedringer og både forvaltet, utviklet og omsatte de nøkkelkvalifikasjonene som var nødvendig.
Gjør det enkelt og fokuser kun på et par forbedringsområder om gangen. Her er en enkel metode for å tilrettelegge for ekstraordinære resultat:
- Identifisere de viktigste forbedringspotensial, kundekrav samt medarbeidernes kompetanse og atferd.
- Bevisstgjøre medarbeiderne om forbedringsområder i forhold til egne arbeidsoppgaver og muligheter i markedet samt egen trivsel.
- Etablere en tiltaksplan for hver enkelt medarbeider om hva som skal oppnås, hvorfor og hvordan den enkelte kan og bør bidra i denne prosessen.
- Gjennomføre forbedringstiltak.
- Oppfølging, evaluering og justering av forbedringstiltak.
Det som skaper ekstraordinære resultater er å identifisere hva som er nøkkelkvalifikasjoner, forvalte disse, utvikle disse og omsette dem.
Det er aldri for sent – derimot kan det være på tide!
ABC Organisasjonsutvikling har prosesser for å hjelpe dere mot ekstraordinære resultat.