En medarbeider som bytter jobb velger heller sin neste leder enn sin neste arbeidsplass.
Hva kan du som leder gjøre for å hjelpe medarbeidere til å velge deg?
Din kommunikasjonsform kan være utslagsgivende. Du har muligheten til å bevise et du ER den lederen som er attraktiv. Bevis at du er tydelig, rettferdig og fremtidsrettet. Bevis at du leder dine medarbeidere til å nå mål og skape resultat. Bevis at du er opptatt av en sunn kultur for å utvikle medarbeidere som både lykkes og trives.
Uansett hva du skal bli god til er fokus og trening nødvendig. Her kommer 6 gode råd som kan være nyttige for å bli den attraktive lederen det er lett å velge.
1 – Involver dine medarbeidere på deres premisser.
Kommunikasjon er toveis. Alle setter pris på å bli sett, hørt og verdsatt. Involver dine medarbeidere på deres premisser. Både de introverte og ekstroverte har behov av dette. Alle er som kjent forskjellige og bør håndteres der etter. Hei frem gode ideer og initiativ. Gi saklig og overveid både ros og ris. Ledelse består av Le-Del-Se. Det setter dine medarbeidere pris på.
2 – Bruk din autoritet og vis hva du står for.
Hvordan du fremstår og snakker er ofte viktigere enn hva du sier. Sørg for å vær trygg på det selv og hva du står for. Vær autoritær i din kommunikasjonsform gjennom å være tydelig. Du kan allikevel være vennskapelig, rettferdig og resultatfokusert. Blottlegg hvem du er og hva du står for. Det som er viktig for deg i din lederrolle er hvordan du blir forstått.
Du vil få aksept for din fremtreden og være et forbilde og en inspirator for medarbeiderne.
3 – Vær raus og modig.
«Somtimes you win and sometimes you learn». Innrøm at også du gjør feil iblant. Skap en kultur med takhøyde hvor man slipper å skamme seg for å gjøre feil hvis man lærer av det. Tenk fremover og skap morgendagen i dag basert på det du lærte i går. Feilene vi gjør bør være originale (de har aldri blitt gjort tidligere).
4 – Differensier din kommunikasjon
Er budskapet viktig, bør kommunikasjonen gi uttrykk for det. Unngå å overdriv og vær bevisst på hva du ønsker å oppnå med ditt budskap. Velg rett medie og raffiner kun det som er viktig. Da unngår du ulv-ulv-fellen.
5 – 80/20 – regelen.
Begrens informasjon til 20%, og bruk de resterende 80% på interaksjon/samhandling. Samhandling er handling sammen basert på evner og ferdigheter vi deler. Henger sammen med de foregående punktene. Drister meg til å sitere Nils Arne Eggen som skrev boken «Godfoten. Samhandling – veien til suksess». Sitat: «Du kainn itj skræm nånn te å bli go, veit du».
6 – Kommunikasjon er en kamp om oppmerksomhet. Vinn den!
I det daglige møter vi et sammensurium av budskap fra alt og alle. Enhver må selv filtrere bort uvesentligheter for å gjøre plass til det som er viktig. De budskapene vi velger skaper tanker, følelser og handling hos oss, og vinner vår oppmerksomhet. Det er din oppgave som leder å hjelpe dine medarbeidere å prioritere hva som er viktig og vinne kampen om oppmerksomhet.
Disse punktene henger sammen selv om de bør fokuseres på hver for seg.
En attraktiv leder skiller seg ut og trekker til seg de medarbeiderne som har best forutsetninger for å lykkes og trives. Både lederen og medarbeiderne har fortjent det.
Jeg hjelper deg gjerne med å trimme disse punktene.